Tyska Skolan är en internationell skola centralt belägen i Stockholms innerstad. Målet är att eleverna avslutar sin tid på skolan med både en tysk internationell Abitur och en svensk gymnasieexamen. Här går ca 600 elever i årskurserna 0-12 fördelade på 26 klasser. Dessutom finns det en förskoleverksamhet med 33 barn. I lokalerna på Bragevägen finns fritidsverksamhet, förskoleklass och årskurserna 1-3. Övriga årskurser samt förskola finns på Karlavägen. Såväl tysk som svensk kultur och tradition är en naturlig del av vår verksamhet. Huvudman är Tyska skolföreningen och det finns ca 100 medarbetare. Personalen består av både lokalt anställda medarbetare och av från Tyskland anställda och utsända tyskspråkiga lärare.

Om tjänsten

Ditt uppdrag är att förbereda och rusta dina elever för att nå målet att ta studenten på Tyska Skolan. Eleverna får behörighet till att söka universitet och högskolor i både Sverige och Tyskland.  Du kommer att undervisa i olika årskurser och tillsammans med kollegor bygga upp samarbeten och strukturer som bidrar till ökad kvalité och förnyelse i undervisningen. Undervisningen sker företrädelsevis i nuläget i årskurserna 5-9 och motsvarar 18 lektioner i veckan (40-minuterslektioner). I den här rollen har du möjlighet att fokusera på undervisningen och du har stöd av skolledning, ett välfungerande elevhälsoteam och medarbetare i förvaltningen. Om du gillar att verka i en tysk-svensk miljö  så är den här arbetsplatsen optimal för dig.

Kvalifikationer

Du ska ha högskole- eller universitetsexamen och lärarlegitimation för att undervisa på Grundskolan (klass 4-9). Du bör ha lärarlegitimation och vara ämnesbehörig att undervisa Svenska och SO/Historia i åk 4-9. Undervisningen sker på svenska. Du är strukturerad, drivande och en tydlig ledare i klassrummet. För att lyckas i rollen är det viktigt att ha en god förmåga att prioritera.

Erfarenhet av/utbildning i svenska som andraspråk och intresse av det tyska språket samt den tyska kulturen är en tillgång hos oss. Det är meriterande om du har behörighet att undervisa svenska på gymnasiet.

Villkor

Tillsvidaretjänst. Deltid. Omfattningen är minst 75% och kan utökas upp till 100% beroende på din ämneskombination och dina önskemål. Vi tillämpar provanställning i sex månader. Deltid med ferielön. Individuell lönesättning. Det är viktigt att kunna uppvisa ett utdrag från belastninsgregistret som är max ett år gammalt.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid/Deltid